Ask a question
Om de studenten te activeren en ondersteunen wilde ik hen graag een extra service bieden om de stof beter te begrijpen, omdat ik vaak negatief verrast ben over de manier waarop en hoe veel (lees: hoe weinig) studenten studeren. Hoorcolleges zijn niet de ideale manier van informatieoverdracht, met behulp van video’s en opdrachten kan deze overdracht veel effectiever worden gemaakt.
Het blijkt dat de opnames van colleges vooral bekeken worden door de ‘goede’ studenten, en zij zijn over het algemeen zeer positief. “Het blijkt dat de studenten pas bij de discussies en opgaves, zodra zij echt praktisch bezig gaan, echt beginnen met nadenken en dingen tegenkomen die ze niet snappen.” Daarnaast zijn de opnames openbaar beschikbaar op de persoonlijke website van de docent, vanuit de overtuiging dat data in de wetenschap vrij beschikbaar moet zijn. Het grote gevaar van opnames online beschikbaar maken, is het risico dat studenten in hun bed blijven liggen. Echter, het blijkt dat goede studenten naar de colleges blijven komen en later de webcolleges nakijken.
Het grote gevaar van opnames online beschikbaar maken, is het risico dat studenten in hun bed blijven liggen en het studeren uitstellen. Echter, het blijkt dat goede studenten naar de colleges blijven komen en later de webcolleges nakijken.
Uit de evaluatie blijkt dat deze service naar de student toe zeer gewaardeerd wordt door studenten die de webcolleges gebruiken (geschat op ongeveer 20%).
Het gebruik van deze tool is door de kleine tijdsinvestering
en het grote gebruikersgemak zeker aan te raden aan andere docenten: “In principe kan elke docent dit gebruiken”.
Een voordeel van deze methode voor de docent is dat je zelf bepaalde stukken van je uitleg terug kan zien uit voorgaande jaren, wat kan helpen bij de voorbereiding van de les.